Zakup roweru - jest najważniejszą rzeczą to on głównie decyduje czy naszą przygodę będziemy kontynuować czy też zniechęci to nas do spędzania wolnego czasu na rowerze. Zakup przez internet odradzamy chyba że wiemy już jaki model roweru chcemy kupić, przymierzaliśmy się do niego w sklepie lub u znajomego i wiemy że w 100% będzie nam odpowiadał. Najlepszym miejscem do zakupu jest sklep firmowy uznanych marek typowo rowerowy z rzetelną obsługą często (praktykującymi rowerzystami). Różnego rodzaju wyróżnienia są świadectwem że wybrany przez nas sklep jest dla nas odpowiedni. Dobrze by było poszukać informacji na temat takiego sklepu w internecie często można znaleźć opinie o sklepach na różnego rodzaju forach rowerowych. Tylko wykwalifikowany personel pomoże dobrać nam odpowiedni rower jeśli nie mamy o tym zielonego pojęcia. Poinformujmy naszego sprzedawcę jak najdokładniej po jakiego rodzaju nawierzchni najczęściej będziemy się poruszać. Dobry sprzedawca zaproponuje nam idealny dla nas rower i nie koniecznie będzie namawiać na ten najdroższy, choć czasem i tak bywa.
Jaki rower - jeśli mamy zamiar jeździć po mieście i drogach utwardzanych leśnych duktach proponujemy rowery typu "Cross", jest mocny, wygodny, dynamiczny, jego cena nie jest zbyt wygórowana, a koła mają średnice 28" co sprawia że jeździ się na nich dużo wygodniej i szybciej pokonując znaczne dystanse. Do dłuższych wypraw zalecamy rowery typu Trekking lub odpowiednio mocniejszego Cross-a wyposażając go w niezbędny osprzęt, (wygodną kierownicę, błotniki, bagażnik tył + przód) przystosowane do sakw oraz niezbędne oświetlenie.
Rama - najważniejszą rzeczą jest dobór odpowiedniego rozmiaru ramy. Wysokość ramy musi zapewniać dostateczny dystans pomiędzy górną rurą ramy a kroczem. Stojąc na nogach rowerzysta powinien mieć możliwość uniesienia przedniego koła na ok. 5-10 cm jest to bezpieczny rozmiar. Zwróćmy uwagę by rama i przedni amortyzator były przystosowane do montażu hamulcy tarczowych, bagażników, błotników oraz koszyczka na bidon. Pamiętajmy sprzedawca powinien nam pomóc w doborze ramy.
Opony: Wybór jest trudny, ale z czystym sumieniem możemy polecić opony firmy SCHWALBE nadające się do zaawansowanej turystyki, dobierając opony, pamiętajmy o uwzględnieniu po jakim rodzaju nawierzchni będziemy najczęściej się poruszać. www.schwalbe.de
|
| Kierownica - przede wszystkim wygodna powinna posiadać kilka punktów podparcia dla rąk (ostatecznie mogą być rogi). Przykładem takiej kierownicy jest typ: "Multiposition" firmy "Tranz X ".
Oświetlenie: Zdecydowanie polecamy stosowanie oświetlenia na baterie. Podczas wyprawy używamy go rzadko, podczas przejazdu przez tunele oraz do wieczornego rozstawiania namiotu. Przenośny rodzaj oświetlenia daje nam większe możliwości, zastępując tradycyjną latarkę. Jeden zapasowy komplet baterii powinien w zupełności wystarczyć.
|
|
Siodełko - dobór wysokości siodełka odbywa się metodą prób i błędów w zależności od tego jakiej kierownicy będziemy używać jak jest nam wygodniej w jaki sposób jeździmy itd. Dobranie odpowiedniego siodełka jest indywidualną sprawą dla każdego rowerzysty. |
|
Podnóżek: Najważniejszy element wyposażenia jest często pomijany. A to on właśnie najbardziej ułatwia nam życie, szczególnie przy postoju na jedzenie, zakupy czy podczas robienia zdjęć. To on właśnie pozwala utrzymać nawet bardzo duży ciężar nie zależnie od rodzaju podłoża, dla tego najlepszym rozwiązaniem jest bardzo lekki i super wytrzymały podnóżek typu motocyklowego niemieckiej firmy "HEBIE" |
| Przegląd Roweru. Przed wyruszeniem w trasę należy przeprowadzić dokładny przegląd roweru. Pozwoli to na wykrycicie ewentualnych usterek oraz zlokalizowanie i wymianę zużytych części.
- Posłuchaj czy podczas kręcenia kołem nie słychać stuków, jeśli są może to swiadczyć o uszkodzeniu kulek lub konusów, sprawdź luzy w piastach, w razie potrzeby wyreguluj.
- Sprawdz zużycie łańcucha i wielotrybu, ewentualnie wymień.
- Sprawdź naciąg szprych i wycentruj koła, bo po założeniu bagażu zaczną pracować dużo bardziej.
- Sprawdź czy obręcze nie są już za mocno wytarte od hamulców.
- Sprawdź stan szprych przy wielotrybie czy nie mają widocznych śladów uszkodzeń.
- Wyreguluj hamulce, sprawdzi zużycie klocków hamulcowych.
- Wyreguluj przerzutki.
- Sprawdź suport i stan pedałów.
- Sprawdź luzy na sterach.
- Sprawdź bagażnik nie może się kiwać na boki, dokręcić śruby trzymające.
- Sprawdź stan opon.
- Nasmaruj łańcuch.
- Wszystko bardzo dokładnie obejrzyj jeszcze raz.
- Przeprowadz jazdę próbną.
Jakie narzędzia Bez odpowiednich narzędzi z pewnością wystąpią problemy.
- klucze oczkowe (6, 8, 10)
- klucze imbusowe
- łyżki do opon
- zestaw naprawczy do dętek
- śrubokręt płaski i krzyżakowy
- kombinerki
- klucz do kasety
- skuwacz do łańcucha
- klucz do szprych
- sciągacz do korb
- pompka rowerowa
Części zapasowe Bez tych części lepiej nie wyruszać w dalsze trasy.
- Zapasowe klocki hamulcowe
- Zapasowe szprychy koło przednie
- Zapasowe szprychy koło tylne (prawe i lewe)
- Zapasowe śrubki, nakrętki, podkładki
- Smar do łańcucha
- Spinka do łańcucha
- Łańcuch
- Zapasową dentkę
- Zapasowa opona (zwijana)
- Linkę do hamulca
- Linkę do przerzutek
- Mocny sznurek
Teraz możemy spokojnie wybrać się na wymarzoną wyprawę. |